Når det nærmer seg juletider vil nok de aller fleste på en arbeidsplass se frem til ekstra gode dager, det blir ofte litt stas og noen ekstra fristunder grunnet denne høytiden som sitter dypt rotfestet i hjertet til mange nordmenn. Så å si alle får julegaver, men det varierer litt i forhold til hvor mange som jobber på arbeidsplassen. Store firmaer har selvsagt ikke råd til fine julegaver til hver enkelt ansatt, men små bedrifter kan ofte gi de fire eller fem ansatte noe litt finere og dyrere enn hva normalt er for større bedrifter.

Det avhenger kanskje også litt av det gode forholdet man måtte ha til sjefen med hva man kan forvente seg av julegaver, men et gavekort er alltid en hyggelig presang å få. Da kan mottakeren selv bestemme hva pengene skal brukes til, men beløper på kortet varierer selvsagt. Firmaer eier ofte hytter, og noen arbeidere er kanskje så heldige å få spandert på seg et opphold på en hytte i Trysil eller Hemsedal, og det finnes i tillegg fine gave-idéer her på t-skjorter med trykk.

For god trivsel på en arbeidsplass er et godt arbeidsmiljø viktigere enn gaver man får kanskje et par ganger i året, og en vennlig og forståelsesfull sjef har mye å si. Alle blir nemlig påvirket av sjefens oppførsel, og det som regnes som de viktigste egenskapene til en leder er:

  • Å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • Å være en god lytter og opptatt av de ansattes følelser
  • Å tørre å delegere ansvar til de ansatte

 

Som sjef i en bedrift må man balansere mange hensyn på en gang

Man høster det man sår, heter det, så for en sjef gjelder det å være ydmyk og omgjengelig for å få ansatte som gir det samme tilbake. Ingen liker å jobbe for noen som føler han eller hun står høyere enn alle andre og lar det skinne gjennom – det skaper bare avstand. Det er nesten umulig å ha et godt forhold til noen som man tror er underlegne seg selv, og arbeiderne vil da også bare følge sjefens ord av pliktfølelse og eventuelt frykt, ikke av lojalitet.

Det skaper også mye trygghet på arbeidsplassen når de ansatte føler at lederne er lydhøre til problemene. Små uoverensstemmelser bør ordnes opp med på tomannshånd mellom partene, men dersom noe vokser bør etter hvert ledelsen komme inn i bildet for å ordne opp. For å skjønne hva som er problemet gjelder det først å være veldig lydhør, og selvsagt må begge partene i saken få legge fram sin versjon.

Mye av hensikten med arbeid er å føle seg til nytte, og det gjør man i enda større grad når man får delegert ansvar. Det gjør at man føler det er behov for seg selv, og alle liker å bli vist den tilliten det er. Ansvar bør utdeles med omhu, men gode sjefer bør kjenne sine ansatte såpass godt at man vet hvem som kan takle forskjellige typer ansvar og vokse på dette. For de ansatte gjelder det også å være lojale mot lederne, men det blir enda enklere når ledelsen er ydmyk og lydhøre for de ansattes behov.