Markedsføring kan være vanskelig, og det er ikke kun mindre bedrifter som synes dette. Det preger også større bedrifter – som vi skal se av eksempelet med VY litt lengre ned i artikkelen. Men hva kan du gjøre for at bedriften skal bli mer synlig? Her er noen tips!

led barDet er viktig å være tro til merkevaren, om du selger noe så konkret som en led bar til bil, eller noe mindre håndfast, slik som turopplevelser.

Ha et design som virker

Du skal ikke undervurdere godt design, både når det kommer til produkt, logo og markedsføringsmateriale. Dette er alfa og omega på mange områder, men blir dessverre ofte nedprioritert av mindre bedrifter uten så høye budsjetter.

Vær synlig på de rette stedene

Det er viktig å treffe kundene der de er, avhengig av hva slags produkt du selger. For noen vil sosiale medier være den rette kanalen, mens for andre vil det være mer hensiktsmessig å ta ut annonser i lokalavisa – eller sende nyhetsbrev til kundene sine.

Et eksempel: da NSB ble til Vy

Det ble mye debatt da NSB skiftet navn til Vy, og gikk gjennom et visuelt merkevareskift i samme slengen. I denne prosessen var det noen ting som gikk fryktelig galt, og noen ting som viste godt håndverk. Det er mye læring i dette.

Det dummeste som ble gjort var selve navnebyttet, og det ble ramaskrik i hele landet. NSB hadde en plass i nordmenns hjerter, selv når togene sto på en kald vinterdag. Verdien i en slik merkevare er enorm, og å kaste bort den er ikke annet en hinsides dumt.

På den mer positive siden designet Snøhetta en ny profil for Vy som var knakende god. Ikke bare fungerer den estetisk veldig godt, den er godt integrert i det Vy står for – og viser at de tar design på alvor.

Ovenfor har du fått noen tips for hvordan du kan gjøre bedriften din mer synlig, og forhåpentligvis dratt et par lærdommer fra VY-eksemplet. Det viktigste er likevel det første tipset, om å være tro til merkevaren. Og det var vel der NSB bommet.